Prof_boris

Garnier Boris

ガルニエ ボリス

GARNIER Organum 有限会社 代表取締役

日本のワークショップの責任者として、音楽のコンセプト、楽器の製作、組立て設置、整音等をしています。

弊社に加わる前は、電子技術者として、電気停止動作やシステムなどの機器の電気部品に関わり、6年間エンジニアをしていました。

2010年、オルガン製作を後世に引き継ぎ、今あるオルガンを美しい形で残す為に日本のワークショップを大きくしたいと考え
日本へ移住しました。

伝統的で歴史的なオルガンコンソールの外観をできる限り美しく維持し、電子コンビネーションシステムを見えないように実装、また日本の四季を通して安定した演奏ができるように研究し、実践しています。

オルガン製作は18年の経験があり、定期的にオルガン雑誌に寄稿しています。

大切にしていることは、楽器の音楽性を最適化するための唯一の方法である整音を組み立て現場で行うということです。

(~2002):スイスのラ・ショー・ド・フォン音楽院でピアノ、オルガン、音楽理論を学び、その後フランスのブザンソンで伝統的なフランスの学校教育を受ける。また、5年間エンジニアの専門知識を習得する。

パリのCNAMConservatoire National des ArtsMétiers)で電子工学とコンピューターサイエンスを学び、この間音響および音楽工学を夜間に受講する。

1997-2002):Hewlett Packard / France- HP Labs UK Bristol

-HP HQ Paolo Alto USA-Unix Telecom IntelligentNetwork

プラットフォームのコア開発におけるT.I.DRD6年間携る。

2002):フランスのエッシャウ(ストラスブール)にあるオルガン製作者の国立学校で学位を取得。

2003-2005):日本の顧客向けの新しいタイプのオルガンの図面設計と構築のためにフランスで弟のイボと会社を立ち上げる。

パイプ、ケースキャビネット、機械や手作業の経験を積む。

2006-2009):父親の会社、Garnier Orguesに加わり、フランスの会社の責任を引き継ぐ。

父親から、整音の分野で多くのことを学び、音響知識を生かし、整音の技術を身につける。音を出すプロセスの独自に研究をし、あらゆる可能性を考え、常に向上できるようにヨーロッパを旅して様々なオルガンを見聞きすることで、パイプの発声の過程で音、音楽性を結びつける事について理解を深める。

2007):学校法人福岡女学院中学校・高等学校のオルガンの製作、設置、整音担当。

このオルガンの目的は礼拝を守ることそして、バッハを演奏するためのオルガンの製作。

この音楽性へのアプローチは、中央ドイツと南ドイツで発見された18世紀の楽器の数年にわたる発見に触発されている。

2008):フェリス女学院大学 礼拝堂のオルガンの構築、組立て設置、および整音を担当。

礼拝を行う場所(1819世紀のレパートリー)の毎日の音楽要件と、主にバロック音楽の文学を演奏するリサイタルの為に製図する。

2014):バーミンガム大学ブラモールホール(イギリス)

この41ストップのオルガンは、調整可能な音響機能を備えた素晴らしいミュージックホールにあり、4つの手動ペダルと2つのキャビネットに分かれている。440hz3つのマニュアルは、18世紀のドイツのバロックレパートリーの為であり、ロマン派音楽につながる表現力豊かなマニュアルと、補助的な半音で完全に分離された5ストップのオルガン。調整可能な「Bass-Diskant 」システム。

2017):延世大学校(韓国)

このオルガンは、ストラスブールのドイツのオルガン製作者アンドレアス・ジルバーマンに触発されている。現場で整音全体を行う唯一のオルガン製作者の強みから、たくさんの候補者の中から弊社が選ばれ製作する。

<<可能言語 フランス語 英語 ドイツ語 ブルガリア語 日本語

Boris shares many skills in common with his twin brother Ivo and like Ivo, is specialized in the design of new instruments and the development of mechanical solutions required in the building of pipes organs. Before joining the family, company Boris worked in computer science for almost 6 years. Today Boris is specialized in pipe scaling and acoustic design for the organs. Since 2010, he is in charge of the musical concept, the building, installation and voicing of the instruments as leader of the Japanese workshop.

(~ 2002): Boris follows traditional French schooling while studying piano, organ with Norbert Pétry and music theory at the Music Conservatory of la Chaud-de-fond in Switzerland and later on in Besançon, France.

Boris has a 5 years engineering background. He studies electronics and computer science at the CNAM (Conservatoire National des Arts & Métiers), in Paris. During this time, he also takes evening classes in acoustic & musical engineering.

(1997 – 2002): He works for Hewlett Packard/France- HP Labs UK Bristol – HP HQ Palo Alto USA – 6 years experience in R&D in core development of Unix Telecom Intelligent Network platform.

(2002): He gets his degree at the National school of Organ Builder in Eschau (Strasbourg), France.

(2003-2005): Boris joins his brother Ivo in the design and building of a new type of pipe organ for Japanese customers. During these 2 years, he gains experience in manual craftsman work for pipes, cabinets and mechanics.

(2006 – 2009): Boris joins his father’s company, Garnier Orgues, and takes over the responsibility of the workshop team. He implements new methods in order to enhance the workflow and better schedule the delivery.

During these years, he acquires a great deal of experience in the voicing field from his father who introduces him to his methods. Using his acoustic knowledge Boris quickly gains skills in voicing, constantly improving his understanding of the process of making sound.

Through his travels throughout Europe to see and hear organs, he develops a greater expertise and a deeper understanding of what links sound to musicality in the process of voicing. He dedicates his time to enhance the methods of full on-site voicing which he believes is the only right solution to optimize the musicality of the instrument. This becomes his passion and leads him to work relentlessly on outstanding projects during the years to come

(2007):- University of Fukuoka – He is in charge of building, installing and voicing the organ. With this Instrument, our aim was to create the ideal organ for playing Bach.

This approach to musicality is inspired by the discovery made of XVIII century instruments, found in Central and South Germany, specifically the region of Thuringia where instruments made by the organ builder Trost (whom Bach believed made the best organs) can be found.

(2008) – University of Ferris Yokohama – he is in charge of the building, installing and voicing the chapel’s organ. He designs a new temperament to fit the daily music requirements for the place of worship, (18th-19th cent. repertoire) as well as the recitals playing mainly baroque German music literature.

(2014) – Birmingham University Bramall Hall – This 41stops instrument stands in an amazing music hall with tuneable acoustic capabilities.

This instrument is divided in 4 manual pedals and 2 cabinets. Three manuals in 440hz are dedicated to 18th century German Baroque repertoire with an expressive manual that leads to Romantic music and a second small cabinet with a 5-stop organ, completely separated with the supplementary semitones, short octave in 415hz with a tuneable “Bass-Diskant” split system.

(2017) – Yonsei University Seoul – This organ is inspired by the German organ builder Andreas Silbermann from Strasbourg. Our company has won the project since we are the only organ builders performing the entire voicing on-site.

As an electronic engineer, Boris is deeply involved in the electrical parts for the instruments such as electric stop actions and combinatory systems. He particularly focuses on implementing invisible electronic combination systems when required by customers in order to keep the look of the

traditional historic organ console (see following pictures of organ console) as much as possible.


Boris has 20 years of experience in organ building and regularly writes for organ magazines. He speaks French, English, German and Bulgarian fluently, and has an intermediate level of Japanese