About us

GARNIER ORGANUM

ガルニエ オルガヌム

Atelier d’Artisanat d’Art
Fondé en 1972

The company was founded in 1972 by Marc GARNIER.

A subsidiary was set up in Japan in 1995 to offer responsive, cost-effective, high-quality maintenance to all our customers.
We manufacture pipe organs for churches, private homes and concert halls. We build instruments of all sizes, from the smallest (table organ, continuo organ) to the largest (over one hundred stops and nearly 10,000 pipes). Our constructions are new designs inspired by traditional European organ building (France, Germany, Holland, etc.) from the 16th to the 19th centuries. In the case of modern creations, we apply our own rules of proportion, with a view to ensuring that each of our creations will stand the test of time.

Following The Great East Japan Earthquake of 2011, we received many requests to maintain or reinforce the structures of instruments made by other organ builders. In order to respond as effectively as possible, we opened a complete independent design and construction workshop in Japan, at the foot of Mount Fuji in the prefecture of Yamanashi. A team of young, experienced organ builders put all their expertise at the disposal of our clients to build, install and maintain their organs throughout Japan and the world.

We have certain principles that define our credo and to which we attach a great deal of importance, in a way defining the character of our creations. Our creations are unique, and we never copy old instruments. We simply understand them so that we can draw inspiration from them. We use natural materials in the majority of our creations, as the durability of the pieces made with them has already been proven. Only the parts requiring electricity or lighting use the latest modern materials. All the sound work on our instruments is carried out on site at the organ’s final location. Although no-one does this any more, we have developed methods that enable us to achieve exceptional results that are impossible to achieve with pre-harmonisation in the workshop. In particular, this allows us to optimise the musicality of the instrument in relation to the acoustics of the space and the size of the congregation in the case of churches. In order to meet the challenge of building instruments to ever tighter deadlines and at the best prices, we are constantly seeking to improve and modernise our tools and working methods, with a range of tools at the cutting edge of digital technology, as well as a design office equipped with 3D computer tools and calculation programmes developed in-house. Finally, our team of craftsmen is young and in constant training, and their expertise in all areas of organ building is growing all the time, allowing us to look to the future with peace of mind for the next generations.

We hope we’ve inspired you to want to find out more about us, so don’t hesitate to get in touch – we’d be delighted to share some of our passion for serving music with you!

弊社は1972年、フランスでガルニエマルクによって創設されました。
小さい楽器(45本のパイプ)から大きい楽器(約1万本)までの様々なパイプオルガンを製作してきました。
ルネッサンス期からオールドバロック期までのヨーロッパの伝統的なスタイル(フランス、ドイツ、オランダ)の楽器を製造しています。
また、新しい現代音楽のニーズに合わせて、未来の技術を取り入れたモダンな
デザインのオルガンも製作しています。
こうしたモダンオルガンは、個人宅や音楽学校、教会、パフォーミングアートセンターなどで使用されています。
フランスで、オルガンのコンセプトや製作を行ってきましたが、現在は山梨県のアトリエで、楽器の開発・製作に取り組んでいます。
また、東京を中心にから国内外まで30年以上の経験を持つビルダーが確実なメンテナンスを提供しています。
オルガン製作は芸術であり、それぞれの楽器はお客様の特別な思い、必要性に合わせて製作され、たったひとつだけのものです。
私たちの楽器づくりには妥協はなく、どこにでもある楽器とは違い、お客様にさまざまな選択肢が提供できる方法を常に見出しています。

ガルニエマルクは、70年代に製作した最初の楽器から、オルガン製作における古い技術を再発見しました。
(ケースの比率、楔状ベローズ、短いオクターブ、平均律のダブルキー、古い音律、現場での発声、その他多数…)
それはネオバロック、いわゆる「何でも弾けるオルガン」が主流だった当時、
大きなリスクでした。
しかし、その製法が認められ多くの方に知ってもらえることにつながりました。
私たちが現地での整音を続ける理由は、最終的な場所でしか楽器の音楽性を最適化できる音作りが出来ないからです。
オルガンの音づくり、整音は元に戻すことができないのでとてもデリケートな作業で、細心の注意が払われています。
組み立て中はオルガンが出来上がっていく作業をみてもらい、できる限り説明をいたします。
それはこれから演奏していただく将来のオルガニストの方などが、パイプオルガンに興味を持ち、演奏するだけではなく、音楽的なレベルでどのように作られるかを理解していただきたいという思いがあるからです。
私たちは世界で唯一、楽器のボイシングを現場で行っており、長年のノウハウがあるからこそ、この方法で自信を持ってやり続けることができます。

パイプオルガンの材料はすべて天然のもので、数世紀前に使われていたものと同じものです。
現代的な部品は、管楽器用のモーター、鍵盤用のライト、そして必要であればストップアクション用のシーケンサーだけです。
この3つの部品以外は、ヨーロッパの先人たちが使っていたものと同じ天然素材を使って、手作業で作っています。
ご興味のある方は、お気軽にお問い合わせください。

Why choosing GARNIER ORGANUM

– 1972 – Reintroduction of forgotten wedge-shaped bellows (or cuneiform bellow).

– 1972 ~ Complete on-site harmonisation of the instrument without pre-voicing in the workshop.

– 1975 – Introduction of spring windchest type construction

– 1977 – Creation of the French GPFO (Professional Association of Organ Builders).

– 1979 – Cofounder of the National Organ Builder school in Eschau – France (Alsace).

– 1972 ~ Continuous development of new temperaments to meet constant changing musical needs.

– 1980 – Creation of the first movable and temperaments-tunable  capable Continuo organ for Radio Bremen.

– 1989 – Creation of the first multiple-temperament pipe organ in the world for the Tokyo Metropolitan Theatre.

– 1990 – Introduction of full 3d Computer Aided Design (CAD) in the design of Organs.

– 1991 – Development of computerized mathematical calculation tools to help sizing during the pipes conception.

– 1995 – Introduction of programmable NC router machines with direct CAD connection as an aid to the manufacture of precise technical parts

– 2000 – Introduction of a new windchest system providing the ability to play stops on every keyboards individually or simultaneously.

– 2004 – Introduction of an auto regulated keyboard system for countries with high humidity constraints.

– 2010 – Introduction of an auto-hygrometric system inside the organ for a better humidity control.

– 2014 – Development of our first self regulated slider-chest systems for countries with high humidity constraints.

– 2019 – Introduction of our first “big” moveable instruments with 2 keyboards and pedal, 4 pitches and 11 stops (built and tuned in 2 hours).

– 2020 – Introduction of a new calculation program allowing the automatic generation of 3d drawings using sound and musical parameters.

– 2022 – Development of programmes using artificial intelligence in the design of 3D models.

– 2023 – Development of a new fully mechanical self-regulating wind supply system allowing better wind in smaller size.

GARNIER ORGANUM年表
– 1972年 フランスでマルクガルニエオルグ社を設立。エッジベロー(楔状ベロー)の再発見をする。 オルガンを演奏する場所に最も適した音響、音を得るために常に現場で整音作業を試みる。
– 1975年、プッシュ&プルストップアクション方式のスプリングウィンワインチェストタイプを発表。
– 1977年 ガルニエ マルクを会長とするGPFO(Groupement Professionelle des Facteurs d’Orgues)が設立される。
– 1979年 – 新世代の見習いとして、エシャウ(アルザス)にオルガン製作者学校を設立。
– 1972年 〜 古い調律法、特にミーントーンの研究・導入。また、16以上の新しい音律の開発。
– 1980年 – ブレーメン放送局のために、初の可動・調律可能なコンティニュオ・ポジティブオルガンを製作。
– 1989年 – 世界初の旋律選択可能なマルチ・テンペラメント・オルガンを開発。
– 1990年-オルガンの設計に3次元コンピュータ支援設計(CAD)を導入。
– 1991年 パイプサイズの音響計算とCAD製図の自動作成を支援する数学的補間装置を開発。
– 1995年 – 技術部品製造の補助として、最初のプログラマブルNCマシンを導入。
– 1997年 – 日本で満足行くメンテナンスができるようガルニエオルグジャポン有限会社を設立する。
– 2000年 – すべてのキーボードのすべてのストップを個別または同時に演奏できる新しいウィンドチェストシステムを導入。
– 2004年 – 湿度の高い国向けに自動調整キーボードシステムを導入。
– 2010年 – より良い湿度制御のために、オルガン内部に自動湿度調整システムを導入。
– 2014年 – 湿度の高い国のために、新しい自動調節式スライダーチェストシステムを導入。
– 2019年 – 2鍵盤とペダル、4つのピッチと11ストップを備えた初の可動式オルガンを開発。音色の調整能力により、数時間で設置・調律が可能となる。
– 2021年 – GARNIER ORGANUM有限会社に社名変更。代表取締役にガルニエボリスが就任し山梨県に本社を移す。

Team Member

Garnier Boris

Director of – GARNIER ORGANUM –

Garnier Matthieu

Head of maintenance & customer relation – GARNIER ORGANUM –

Garnier Marc

Founder of the– Marc GARNIER Orgues –

Garnier Mariko

Head of the Office-Organ making

Nakayama Kosuke

Organ maintenance and making .

Mizuno Mariko

Director of MARC GARNIER JAPON

Garnier Elisabeth

Organist Cembalist and Pianist

Watanabe Junzaburo

New worker since 2020

Uesugi Naoto

New worker since 2021

Ruiz Roger

New worker since 2021

Kunio Ito

Part time worker since 2019

Watanabe Misaki

Part time worker since 2022